AKSI HARIMAU MALAYA

AKSI HARIMAU MALAYA :
PERSAHABATAN ; -
KELAYAKAN PIALA ASIA : 26

AKSI HARIMAU MUDA :

01 June 2012

KOSMO - Misi Perangkap Filipina

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI





RAJAGOBAL (kanan) bersalaman dengan Weiss pada sidang akhbar di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.



JURULATIH Harimau Malaya, Datuk K. Rajagobal optimis skuad kendaliannya mampu melakar kemenangan ketika menentang Filipina pada aksi persahabatan di Stadium Shah Alam malam ini.
Rajagobal mula mendapat keyakinan selepas beliau berjaya 'menghidu' dan mengenal pasti beberapa kelemahan barisan kendalian Hans Michael Weiss itu.
"Saya telah mengenal pasti beberapa kelemahan Filipina. (Kelemahan tersebut) kita akan lihat (pada aksi perlawanan) esok (malam ini).


"Sudah tentu kami mahukan kemenangan dan mungkin ada kejutan dengan barisan utama yang akan diturunkan terutama membabitkan pemain-pemain Terengganu dan Kelantan.
"Saya berharap pemain-pemain yang diturunkan nanti bebas daripada kecederaan memandangkan kami masih ada dua perlawanan persahabatan menentang Singapura selepas bertemu Filipina," kata Rajagobal pada sidang akhbar perlawanan persahabatan Malaysia menentang Filipina di Wisma FAM, Kelana Jaya, semalam.
Rajagobal percaya dengan kekuatan bahagian tengah yang diterajui kapten, Safiq Rahim mampu menjelmakan satu keputusan positif.
"Kami berazam untuk memberikan aksi yang terbaik dengan mempamerkan corak permainan pantas dan agresif, seterusnya memburu gol awal," jelasnya.
Begitupun, Rajagobal tetap mahu barisan pemainnya waspada dengan ancaman Filipina yang dikatakan memiliki kelebihan menerusi gerakan set piece.
"Saya pernah menyaksikan pita video rakaman aksi Filipina yang mana mereka kuat dari segi fizikal dan mental.



SKUAD negara giat menjalani latihan menjelang aksi persahabatan menentang Filipina di Stadium Shah Alam malam ini.



"Mereka juga memiliki kelebihan daripada gerakan set piece dan kerap menggunakan kelebihan itu untuk menjaringkan gol. Jadi, kami harus lebih berwaspada dengan situasi sebegitu," katanya.
Sementara itu, jurulatih Filipina, Hans Michael Weiss lebih bimbang dengan penampilan Norshahrul Idlan Talaha berbanding seorang lagi penyerang berbisa negara, Safee Sali.
"Kami perlu awasi pemain Malaysia yang tidak beraksi selama enam bulan itu (Norshahrul) kerana dia mampu menjadi 'duri dalam daging' buat kami.
"Saya lihat pemain itu mempunyai kemahiran yang cukup baik," katanya.
Sejak dibelenggu kecederaan pada November tahun lalu, Norshahrul yang lebih dikenali dengan panggilan Mat Yo kini kembali memperkuat cabaran skuad Harimau Malaya.
"Ini satu aksi yang cukup kompetitif kepada kami. Sememangnya Malaysia tampil sebagai pasukan pilihan untuk memenangi perlawanan esok (malam ini).
"Kami perlu berhati-hati dengan kekuatan Malaysia kerana pemain yang sudah lama tidak bermain itu (Norshahrul) kembali berada dalam skuad Malaysia kali ini," jelasnya.

No comments:

Post a Comment