AKSI HARIMAU MALAYA

AKSI HARIMAU MALAYA :
PERSAHABATAN ; -
KELAYAKAN PIALA ASIA : 26

AKSI HARIMAU MUDA :

08 July 2013

UTUSAN : Harimau Muda lakar kejutan benam Itali 2-0



KAZAN, Rusia - Harimau Muda A membuat kejutan apabila meraih kemenangan pertama menundukkan Itali 2-0 pada perlawanan pertama peringkat kumpulan di temasya Sukan Universiti Dunia (Universiade) ke-27, di sini, kelmarin.

Walaupun Itali dibarisi tujuh pemain yang beraksi pada kejohanan Euro Bawah 21 tahun di Israel baru-baru ini, ia tidak menggentarkan semangat pemain Harimau Muda yang berjaya memecahkan kebuntuan gol melalui A.Thamil Arasu pada minit ke-20 selepas bijak melepasi dua pemain pertahanan lawan sebelum meledak masuk bagi meletakkan Malaysia di hadapan.

Pada babak kedua perlawanan, lima pemain negara dilayangkan kad kuning, yang menambah ketegangan kedua-dua pasukan sehingga kad merah pertama dilayang kepada pemain Itali, Andrea Settembrini kerana mengasari pemain negara D. Saarvindran pada minit ke-67.


Tujuh minit kemudian skuad negara dikejutkan dengan tindakan pengadil melayangkan kad merah kepada penjaga gol utama negara, Mohd. Izham Tarmizi Roslan kerana menarik pemain lawan ketika mahu menyelamatkan bola dalam kotak penalti.

Pengendali Harimau Muda, Ong Kim Swee terpaksa mengeluarkan Ahmad Hazwan Bakri dengan memasukkan penjaga gol kedua, Mohd. Farhan Abu Bakar bagi menggantikan Moh.d Izham.

Kemasukan Mohd. Farhan nyata tidak mengecewakan apabila menyelamatkan gawang pintu gol negara daripada dibolosi sepakan penalti pemain Itali, Manuel Ricci.

Lima minit kemudian skuad negara sekali lagi menerima cabaran hebat apabila pemain mereka, Syahrul Azwari Ibrahim dilayangkan kad merah kedua pada minit ke-78, yang menghadiahkan sepakan penalti buat lawan.

Mohd. Farhan sekali lagi bertindak cemerlang menafikan sepakan pemain Itali, Andrea Burato.

Meskipun terpaksa beraksi dengan sembilan pemain, benteng pertahanan skuad negara tetap kukuh apabila menggagalkan beberapa peluang percubaan lawan membuat jaringan.

Pasukan Itali yang berkelebihan seorang pemain menjadi lebih tertekan untuk mencari gol penyamaan dengan bertindak mengasari pemain lincah negara Wan Zaharulnizam Wan Zakaria di hadapan pintu gol mereka sekali gus menghadiahkan sepakan penalti buat skuad negara yang disempurnakan Saarvindran pada minit ke-86 untuk gol bagi Malaysia.

Malaysia disenaraikan dalam kumpulan C bersama Itali, Great Britain dan Algeria.

Perlawanan kedua menentang Great Britain dijadual berlangsung Isnin ini (8 Julai).

Sementara itu, jurulatih Harimau Muda A, Ong Kim Swee kagum dengan semangat juang dipamerkan oleh anak-anak buahnya walaupun beraksi dengan 10 pemain sambil mengingatkan perjuangan sebenar baru sahaja bermula.

"Pemain menunjukkan semangat juang yang cukup tinggi dan mengekalkan disiplin sehingga wisel penamat tetapi kita tak boleh cepat lupa diri kerana kita perlu memastikan layak terlebih dahulu ke pusingan seterusnya.

"Berdepan Great Britain pada aksi seterusnya, kita terpaksa menggunakan pemain yang ada dan kita tiada pilihan lain, cuma saya harapkan pemain dapat lebih berwaspada dan tidak mengutip sebarang kad lagi.

"Corak bertahan sentiasa akan menjadi tumpuan saya tetapi pada masa yang sama kita perlu bijak mengatur serangan balas untuk memerangkap lawan, " katanya

No comments:

Post a Comment