AKSI HARIMAU MALAYA

AKSI HARIMAU MALAYA :
PERSAHABATAN ; -
KELAYAKAN PIALA ASIA : 26

AKSI HARIMAU MUDA :

09 January 2013

KOSMO : Harimau Malaya Uji Kekuatan Iraq

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my




NAIB Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Seri Subahan Kamal (gambar) mendedahkan, skuad kebangsaan bakal beraksi dalam tiga aksi perlawanan antarabangsa sebagai persiapan menghadapi kempen kelayakan Piala Asia 2015 pada Februari depan.

Tiga pasukan tersebut ialah Iraq, Uzbekistan dan India yang telah pun mengesahkan persetujuan mengadakan aksi persahabatan itu.

Jelasnya, perlawanan persahabatan tersebut adalah untuk memantapkan persediaan skuad negara bagi menghadapi kelayakan Piala Asia 2015.

"Seperti yang dimaklum, pasukan kebangsaan akan memulakan aksi persahabatan itu menentang Qatar di Doha pada 6 Februari depan.

"Sebelum itu, skuad negara akan menentang Iraq di UAE pada 1 Februari dan aksi menentang Uzbekistan serta India bakal diadakan bulan September," katanya kepada pemberita pada sidang akhbar di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.

Dalam perkembangan sama, Subahan turut mengesahkan FAM telah memohon kepada pasukan-pasukan lain untuk mengadakan aksi persahabatan dalam usaha memperbanyakkan aksi pemanas badan buat skuad negara.

"Selain itu, kita (dijangka) akan bertemu dengan Oman dan jika semuanya berjalan lancar, aksi menentang Oman bakal berlangsung pada 17 Mac depan.

"Kita juga telah menulis surat serta memohon untuk mengadakan perlawanan persahabatan dengan pasukan lain termasuk Thailand (7 Jun), Jordan (11 Jun) di laman sendiri, China (18 Jun), Taiwan (14 Ogos) serta Korea Selatan (10 Oktober) dan setakat ini kami masih menunggu jawapan.

"Kami harap mereka akan dapat memberikan persetujuan untuk mengadakan perlawanan persahabatan dengan kami," katanya.

Pada perkembangan lain, Subahan turut menggesa agar penyokong-penyokong setia Harimau Malaya memberikan sokongan padu kepada skuad kendalian Datuk K. Rajagobal dalam usaha melayakkan diri secara automatik ke pentas Piala Asia.

No comments:

Post a Comment